Toukokuu on tämän vuoden kovin kuukausi. Silloin on mun synttärit, monta hyvää keikkaa ja niin paljon uutuuslevyjä, ettei käsityskyky edes siihen riitä. Käsitellään muutama jo ennakkoon, otetaan haltuun pari hamassa tulevaisuudessa julkaistavaa levyä ja päivän lempibiisi.
The Nationalin High Violet on tämän vuoden paras levy. Noihin sanoihin voisin kiteyttää koko High Violetin. The Boxer vaati aikaa avautuakseen, mutta High Violet iski tajuntaan kertalaakista.
Levyä kuunnellessa sitä vain hämmästelee, että miten The National on saanut kaiken toimimaan ja sulautumaan yhteen niin täydellisesti. Jokaisessa biisissä on joku melodia tai yksityiskohta, joka nostaa tunteet pinnalle positiivisesti. The National on edelleen synkkä ja melankolinen bändi, mutta tällä hetkellä he ovat synkkien ja melodisten bändien kärkeä. Älkää vaivatko päätänne sillä, ettei levyllä ole SITÄ biisiä. Koko levy on SE biisi. Levyä ei enää valitettavasti ole mahdollista streamata NY Timesin sivuilta, mutta 10.5 on pian. Silloin kaikki menee levykauppaan ja ostaa High Violetin. Tämä on se levy, mikä pitää vuonna 2010 ostaa.
Crystal Castlesin jo toinen omaa nimeään kantava albumi tuli ihmisten tietoisuuteen aika haipakalla tahdilla. Vain pari viikkoa sitten Doe Deer ja Celestica tuli ihmisten kuultavaksi, ja viikkoa myöhemmin levy oli jo digitaalisesti myynnissä. Tätä on internet-aika.
Crystal Castlesin ensimmäinen levy ei herätä minussa vieläkään muuta kuin tylsistymistä, mutta toinen levy... huhhuh. Jos ensimmäisellä levyllä oli hyviä ideoita, niin toisella levyllä hyvät ideat ollaan jalostettu biiseiksi. Enää ei ole yksi synariffin pätkä mitä loopataan pari minuuttia - tai pahimmissa tapauksissa kuusikin minuuttia - ja Alice Glass rääkyy päälle jotain, vaan biiseissä on jopa useampi kova synariffin pätkä, osuva biitti ja joko hemmetin kovia vokaalisampleja, tai sitten Alice Glassin rääkymistä. Ilokseni voin sanoa, että Crystal Castles on vuonna 2010 juuri sitä, mitä hype antoi odottaa 2008, mutta ei lunastanut odotuksiaan. Levy on aggressiivinen, energinen, mieltäylentävä ja jopa ajoittain kaunis, kuten jo aiemmin postaamani Celestica osoitti.
Kokonaisuutena levy ei vieläkään toimi ihan täysin, mutta kehitystä ensimmäisestä levystä on tapahtunut niin huimasti, että voin antaa kaiken anteeksi Crystal Castlesille. Vuoden kovin yllättäjä? 3Voor12 tarjoaa levyn kuultavaksi ja ensi kuun lopussa levy saa fyysisen julkaisun. Digitaalisesti levy on siis jo myynnissä.
Interpol on julkaisemassa tänä vuonna uuden levyn kolmen vuoden tauon jälkeen ja Interpolin tapauksessa odotukset ovat aina todella kovat. Tänään (vai eilen?) bändi laittoi yleiseen jakoon ensimmäisen kappaleen tulevalta levyltä nimeltään Lights. Miltä kappale sitten kuulostaa? Interpolilta. Bändi kuulostaa edelleen itseltään, eikä suurempia uudistuksia ainakaan tämän kappaleen perusteella ole luvassa. Kunhan loppulevyllä biisit eivät ole yhtä mitäänsanomattomia. Lights on rehellisesti sanottuna tylsä biisi. Lopussa biisi sentään saa vähän ilmaa siipiensä alle, mutta itse en kauheasti tästä lämmennyt. Loppuun haluan vain todeta, että mielipiteitä on monia, mutta hei, Our Love To Admire on hyvä levy.
Brittisuosikki Bloc Party pitää sanojensa mukaan taukoa nyt jonkun aikaa, mutta ei pojista eroon silti päästä. Kitaristilla on joku sivuprojekti, jonka nimeä en muista, enkä jaksa edes googlailla, koska niiden aiemmin Kitsunen kautta julkaisema biisi oli huono, mutta laulaja Kelen sooloilut sen sijaan vakuuttavat vähän enemmän. Suomessakin dj-keikalla käynyt Spank Rockista tunnettu XXXChange on tuottanut Kelen uusimman sinkun nimeltään Tenderoni (ei ole Chromeo-coveri). Kele kuulostaa hyvin teknolta ensimmäisen sinkun perusteella, eikä elektronisempi meininki välttämättä pahaa ole herralle tehnyt. Ihan menevä biisi, jonka voisin kuvitella toimivan tanssilattioillakin. Odotellaan levyä.
Tänään on Helsingissä ollut vähän synkkä päivä, mutta fiilistä on nostattanut Blur. Think Tank on mielestäni mainettaan parempi levy ja siltä löytyy monta hyvää biisiä. Kuten Sweet Song, joka on tämän päivän SE biisi. Alempaa sekä studio-versio, että 2003 Roskildesta ilman Graham Coxonia esittämä live-versio, mikä on hyvin kaunis myös.
torstai 29. huhtikuuta 2010
tiistai 27. huhtikuuta 2010
Videohehkutus: M.I.A. - Born Free & Justice - Stress
M.I.A:n Born Freen musiikkivideo on kohahduttanut netissä niin blogeissa kuin eri musiikkimedioissakin. Ensimmäistä kertaa videon katsottuani aloin hämmästelemään, kuin paljon se muistuttikaan Justicen Stressin videota, mikä on kaikessa kauheudessaan yksi lempivideoistani. Yllättäen Born Freen on ohjannut sama mies, Romain Gavras. Gavraksesta on tätä vauhtia tulossa lempiohjaajiani, jos videot ovat jatkossakin yhtä hienoja ja ajatuksia herättäviä.
Born Free on biisinä tosin mielestäni aika heikko. Biisi junnaa samaa koko ajan, eikä Suicide-sample ole mielestäni kovinkaan hyvä. Levyltä odotan enemmän.
Molemmat videot ovat hyvin väkivaltaisia, joten jos väkivaltainen kuvasto järkyttää, niin älä katso. Stress on varsinkin hyvin realistinen ja ahdistaa paatunuttakin väkivaltavihteen kuluttajaa, mikä on minun tapauksessani hyvä merkki.
Born Free on biisinä tosin mielestäni aika heikko. Biisi junnaa samaa koko ajan, eikä Suicide-sample ole mielestäni kovinkaan hyvä. Levyltä odotan enemmän.
Molemmat videot ovat hyvin väkivaltaisia, joten jos väkivaltainen kuvasto järkyttää, niin älä katso. Stress on varsinkin hyvin realistinen ja ahdistaa paatunuttakin väkivaltavihteen kuluttajaa, mikä on minun tapauksessani hyvä merkki.
M.I.A, Born Free from ROMAIN-GAVRAS on Vimeo.
Jus†ice, Stress from ROMAIN-GAVRAS on Vimeo.
maanantai 26. huhtikuuta 2010
Päivän kotimaiset: Olavi Uusivirta ja Laineen Kasperi
Kotimaisia levyjä tulee tässä blogissa harvemmin hypetettyä ja hehkutettua, mutta nyt on kyseessä sen verran hyvät julkaisut, etten voi olla hehkuttamatta.
Olavi Uusivirta nousi julkisuuteen Pahat Pojat-soundtrackilla julkaistulla Raivo Härkä-kappaleella, joka oli perinteistä poikkeamatonta suomirokkia. Uusivirta jatkoi radioystävällisellä rokkipopilla pari levyä, kunnes pari vuotta sitten julkaistu Minä Olen Hullu muutti suunnan täysin. Jaakko Murroksen tuottama levy haki sointinsa The Cure-pastissoinnista ja 80-luvulta. Tuore Preeria jatkaa samoilla linjoilla, mutta tällä kertaa Uusivirta on Murroksen kanssa löytänyt oman soundinsa, joka ei enää kuulosta suoralta lainailulta.
Preeria alkaa energisesti kappaleilla Erika ja Puberteetti, jotka ovat melkoista paahtoa ja tekevät selkeää pesäeroa aiempaan tuotantoon. Kolmantena kuultava Jenni on rauhallinen kappale, jonka äänimaailma on todella erilainen verrattuna mihin tahansa suomalaiseen rock-yhtyeeseen. Lähin vertailukohta löytyy lähinnä Fonalin artisteista, kuten Ristosta, johon kappaleen sanoituksissa viitataan jo heti alussa. Sen jälkeen kuullaan sinkkubiisi Nukketalo Palaa, jota myöskään on vaikea mieltää radiohitiksi. Loppulevy vuorottelee hyvin energisempien ja hitaampien kappaleiden välillä. Loppuun on tosin säästetty koko levyn helmi. Toiseksi viimeinen kappale Nero on yksi hienoimmista kotimaisista kappaleista vuosiin.
Olavi Uusivirta on onnistunut hienosti karistamaan itsestään teini-idolin ja "koko kansan suosikin" maineen ja tekee kunnianhimoista ja hienoa musiikkia. Vastaavaa kunnianhimoa toivoisi kuulevan valtavirta-artisteilta useamminkin. Sanoitukset ovat erittäin hyviä kautta linjan, vaikka pari kertaa Uusivirta sortuukin latteuksiin ja järkettömyyksiin. Kokonaisuutena silti hieno levy, jota voi suositella kaikille.
Laineen Kasperi on Kaucas-ryhmästä tuttu mies, joka on aiemmin julkaissut sooloalbumit Seis ja Saatana Saapuu Helsinkiin, ja Julma-Henrin kanssa kuulemma aika hämmentävän "kuunnelman" Outo-Nauha. Siinä missä aiemmat soololevyt ovat olleet tarinavetoisia, niin uusin Olet Tässä / Du Är Här / You Are Here on teema-albumi niinkin vaatimattomasta aiheesta kuin Suomi.
Olet Tässä on tupla-albumi, joka sisältää 21 biisiä. Toista levyä vähemmän kuunnelleena eron voisi jakaa niin, että ekan levyn biitit ovat vähän synkempiä ja "modernimpia", kun toisella levyllä on perinteisempiä biittejä. Levyn keston takia kuuntelukokemus on aika raskas, mutta Laineen riimit ovat täyttä asiaa ja biitit ovat ihan missä mittakaavassa vain priimatavaraa. Varsinkin Ikuisen Maanantain Maa on kokonaisuutena tämän maan hienoimpia rap-biisejä. Henkee taas on hieno osoitus siitä, että sample-kulttuuri on elossa myös Suomessa ja Peeällän skrätsäykset ovat hengästyttävän kovia.
Laineen Kasperin levy on yksi kunnianhimoisimmista rap-albumeista Suomessa ja jo sen takia kannattaa ottaa levy haltuun. Miehen sanomaa ei kaikki todellakaan tule allekirjoittamaan, mutta ajatuksia miehen blastaus herättää.
Olavi Uusivirta nousi julkisuuteen Pahat Pojat-soundtrackilla julkaistulla Raivo Härkä-kappaleella, joka oli perinteistä poikkeamatonta suomirokkia. Uusivirta jatkoi radioystävällisellä rokkipopilla pari levyä, kunnes pari vuotta sitten julkaistu Minä Olen Hullu muutti suunnan täysin. Jaakko Murroksen tuottama levy haki sointinsa The Cure-pastissoinnista ja 80-luvulta. Tuore Preeria jatkaa samoilla linjoilla, mutta tällä kertaa Uusivirta on Murroksen kanssa löytänyt oman soundinsa, joka ei enää kuulosta suoralta lainailulta.
Preeria alkaa energisesti kappaleilla Erika ja Puberteetti, jotka ovat melkoista paahtoa ja tekevät selkeää pesäeroa aiempaan tuotantoon. Kolmantena kuultava Jenni on rauhallinen kappale, jonka äänimaailma on todella erilainen verrattuna mihin tahansa suomalaiseen rock-yhtyeeseen. Lähin vertailukohta löytyy lähinnä Fonalin artisteista, kuten Ristosta, johon kappaleen sanoituksissa viitataan jo heti alussa. Sen jälkeen kuullaan sinkkubiisi Nukketalo Palaa, jota myöskään on vaikea mieltää radiohitiksi. Loppulevy vuorottelee hyvin energisempien ja hitaampien kappaleiden välillä. Loppuun on tosin säästetty koko levyn helmi. Toiseksi viimeinen kappale Nero on yksi hienoimmista kotimaisista kappaleista vuosiin.
Olavi Uusivirta on onnistunut hienosti karistamaan itsestään teini-idolin ja "koko kansan suosikin" maineen ja tekee kunnianhimoista ja hienoa musiikkia. Vastaavaa kunnianhimoa toivoisi kuulevan valtavirta-artisteilta useamminkin. Sanoitukset ovat erittäin hyviä kautta linjan, vaikka pari kertaa Uusivirta sortuukin latteuksiin ja järkettömyyksiin. Kokonaisuutena silti hieno levy, jota voi suositella kaikille.
Laineen Kasperi on Kaucas-ryhmästä tuttu mies, joka on aiemmin julkaissut sooloalbumit Seis ja Saatana Saapuu Helsinkiin, ja Julma-Henrin kanssa kuulemma aika hämmentävän "kuunnelman" Outo-Nauha. Siinä missä aiemmat soololevyt ovat olleet tarinavetoisia, niin uusin Olet Tässä / Du Är Här / You Are Here on teema-albumi niinkin vaatimattomasta aiheesta kuin Suomi.
Olet Tässä on tupla-albumi, joka sisältää 21 biisiä. Toista levyä vähemmän kuunnelleena eron voisi jakaa niin, että ekan levyn biitit ovat vähän synkempiä ja "modernimpia", kun toisella levyllä on perinteisempiä biittejä. Levyn keston takia kuuntelukokemus on aika raskas, mutta Laineen riimit ovat täyttä asiaa ja biitit ovat ihan missä mittakaavassa vain priimatavaraa. Varsinkin Ikuisen Maanantain Maa on kokonaisuutena tämän maan hienoimpia rap-biisejä. Henkee taas on hieno osoitus siitä, että sample-kulttuuri on elossa myös Suomessa ja Peeällän skrätsäykset ovat hengästyttävän kovia.
Laineen Kasperin levy on yksi kunnianhimoisimmista rap-albumeista Suomessa ja jo sen takia kannattaa ottaa levy haltuun. Miehen sanomaa ei kaikki todellakaan tule allekirjoittamaan, mutta ajatuksia miehen blastaus herättää.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)