maanantai 15. heinäkuuta 2013

Disco Dislocated ja asiakaspalvelun tärkeys

Viikko takaperin Helsingissä oli odotettu ja musiikillisen antinsa puolesta onnistunut tapahtuma. Disco Dislocatedin pääesiintyjänä oli Major Lazer ja paikkana oli Kaapelitehdas.

Jos tapahtuman ongelmat eivät ole tuttuja, niin kertaan ne nopeasti. Kaapelitehdas oli loppuunmyyty, joka tarkoitti paikalle tulevan n. 2000-2800 ihmistä. Tarkkaa kapasiteettia en tiedä, enkä tiedä myytiinkö lippujakaan täyden kapasiteetin verran. Sen tiedän, että paikalle tuli paljon ihmisiä ja siihen ei täysin varauduttu. Kahdentoista aikaan Kaapelin ovelta oli n. 200 metrin jono, jossa allekirjoittaneella kului tunti ja kymmenen minuuttia. Sinä aikana missasin mm. Eevil Stöön dj-setin.

Jonotus johtui ilmeisesti siitä, että narikassa oli kaksi (2) ihmistä töissä. Veikkaan, koska minä ja ystäväni puikkelehdittiin narikkajonon ohi suoraan sisään. Pahoittelen ystävänikin puolesta tekoamme. Nopealla matematiikalla voi sanoa, että se on aika pahasti alimitoitettu määrä. Ja se myös näkyi.

Kun lopulta pääsi sisään, niin kaikki meni oikein mainiosti. Major Lazer oli odotetun kova ja meno oli yleisössä erittäin hyvä, eli mielipuolisen villi.

Keikan jälkeen tosin kohtasin järjestäjien puolelta sen, mitä vihaan suomalaisessa asiakaspalvelussa kaikista eniten - marttyyriyden. Kukaan ei varmasti hauku järjestäjiä siitä, että he ylipäänsä järkkäävät jotain. Siitä osoituksena se, että liput menivät kaupaksi. Jonotuskeississä sentään myönsivät virheensä, mutta aikataulutuksesta tulleet valitukset menivät ohi korvien. Onhan heillä konsepti.

Ai niin, aikataulut. Keikan ensimmäiset liput tulivat myyntiin huhtikuussa ja konseptiin toki kuuluu se, että paikkaa ja tarkempaa aikataulua ei tiedetä. Riippuuhan aikataulu paljolti siitä, missä keikka järjestetään ja millaiset luvat sinne saadaan.

Kaapelitehdas varmistui paikaksi alle viikko ennen tapahtumaa ja aikataulu lyötiin lukkoon vasta samana päivänä, kun tapahtuma järjestettiin. Major Lazer aloitti vasta klo 2.15., mikä on miltä kantilta tahansa katsottuna aika saamarin myöhään. Julkiset eivät kulje siihen aikaan - saatika keikan jälkeen - hyvin, aikaisin töihin heräävät saavat ehkä pari tuntia unta jne. Monelle aikataulu oli mahdoton ja asiasta valitettiin. Vastaus oli tämä.

Ymmärrän järjestäjien pointin, että vuoden hommaa jo tehneenä heidän tapahtumiin on tietty odotusarvo. Se olisi ehkä myös pitänyt tajuta, että kun skaala kasvaa, niin mukaan saattaa tulla myös uusia asiakkaita, joille konsepti ei ollut tuttu ja jota ei kamalan paljoa ennakkoon edes mainostettu. Pelkkä Major Lazerin nimi kun tuo varmasti mukaan ensikertalaisia. Muutaman Disco Dislocatedin kolunneena mietin itsekin vielä päivää ennen tapahtumaa, meneekö myöhään vai ei. Ehkä myöhäistä ajankohtaa olisi voinut mainostaa enemmän, kun kerta tapahtuma oli arkipäivänä ja moni oletti, että keikka alkaa niihin aikoihin, mihin viime vuosien keikoilla samassa paikassa ollaan totuttu.

Ei tämä mitään, mutta kaikista pahin marttyyriveto tuli Matti Pentikäisen Facebook-statuksessa. Matti, sinä et tarjoa mitään, sinä myyt. Jos maksan lipusta 25 euroa, niin kai minulla ja muilla lipuista vielä vähän enemmän maksaneilla on oikeus sanoa, että nyt ei hommat menneet täysin putkeen. Kaikki nimittäin pitivät itse pääruoasta. En nähnyt ketään, joka olisi tullut Kaapelilta ulos Major Lazerin jälkeen hymyilemättä. Siksi maksavan yleisön dissaus tuntuu oudolta ja jopa vähän pahalta. Minä kun olen kiitollinen siitä, että tapahtuma järjestettiin ja Major Lazer roudattiin Suomeen keikalle. En vain ole kiitollinen siitä, että rakentava kritiikki kuitataan takaisin vittuilulla.

Olisi nimittäin suuri sääli, jos Disco Dislocatedin kaltainen Helsingin klubielämän piristäjä jäisi yhden snadisti epäonnistuneen kasvuyrityksen jälkeen pienen piirin tapahtumaksi. Reaktioista päätellen kun tapahtumaa halutaan jatkossa järjestää niille, ketkä tajusivat, eli kavereille ja faneille. Tämän kun voisi hoitaa täysin eri tavalla. Kiittää yleisöä, pahoitella järjestelyistä koitunutta hetkellistä mielipahaa ja sanoa, että palautetta mietitään rauhassa ja pohditaan, josko muutoksille on tarvetta. Ei negatiivinen palaute tarkoita sitä, että jengi ei halua jotain. Se tarkoittaa sitä, että porukka haluaa juuri sitä, mitä tarjoatte, mutta odotukset eivät kohdanneet. Väärät odotukset taas syntyvät olettamuksista, jotka taas syntyvät siitä, kun tietoa ei ole tarjolla. Ehkä sitä ei nyt ollut, ja ehkä sitä voisi jatkossa tarjota vähän enemmän. Tuskin avoimuus haitaksikaan on.

3 kommenttia:

  1. Moikka ja kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta (kuten nää täällä olevat kirjoitukset nyt tuppaa olemaan).

    Vaikka itse keikka olikin kertomasi mukaan loistava, on ikävä kuulla että järjestelyt eivät toimineet. Voiko osasyy olla se, että keikkajärjestäjät eivät koe olevansa asiakaspalvelijoita, vaan ensisijaisesti musiikin ystäviä tms., jotka ystävällisyyttään(tms.) tarjoavat elämyksen muillekin?

    Pohdin yksi päivä sitä, kuinka keikkajärjestäjät ovat siitä mielenkiintoinen palveluntarjoaja/asiakaspalvelijaryhmä, että he yleensä tarjoavat jotain sellaista, mitä ei muualta saa. Tavallinen ihminen voi luottaa siihen, että jonkun muumimukin saa aina halvemmalla ja/tai paremmalla palvelulla jostain muualta, mutta kuka muu tuo sun suosikkiartistisi Suomeen, ainakaan lähiaikoina? Tällöinhän järjestäjä voi hoitaa hommansa haluamillaan säännöillä, pahimmassa tapauksessa huonosti.
    Samaan aikaan yhä useampi ihminen kuitenkin haluaa palvelua myös esimerkiksi musiikkitapahtumien yhteydessä, mistä jotkin Ruissin shamppanjateltat(muistaakseni siellä oli sellaisia...) ovat mun mielestä osoitus.

    Mutta joo, en ollut paikalla tällä keikalla (ja kertomasi perusteella olisin joutunut jättämään väliin töiden takia...) ja varmasti suuri osa oli loppujen lopuksi tyytyväisiä mutta totta kai epäkohdat halutaan tuoda esiin. Vuodatukseni pointtina ehkä on se, että yhä suuremman ryhmän erilaisia palveluntarjoajia(sis. myös esim. bussikuskit :D ) olisi tajuttava olevansa myös jollain tasolla asiakaspalvelijoita(eiväthän ne ilman asiakkaitaan eläisi). Ja kritiikkiin, niin asiakaspalvelussa kuin muussakin työelämässä, olisi kyllä osattava suhtautua kypsästi ja asiallisesti. Vaikka se harmittaa, voi siitä oppia jotain ja huonosti reagoimalla voi pahimmillaan saada pahasti takkiinsa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No moi, ja kiitoksia kivasta kommentista. Kirjoitukseni pointti olikin juuri tuo, että Suomessa asiakkaat tuntuvat olevan pakollinen paha, jotka vain sattumoisin käyttävät palveluita. Sitä ei osata ajatella, että aina löytyy joku toinen taho tai väline, joka sen palvelun hoitaa paremmin ja mukavammin. Sitten ei enää olekaan asiakasta, kun palvelu on kehnoa, eikä palautteeseen reagoida.

      Disco Dislocatedin tapauksessa on varmasti kyse siitä, että musadiggarit tarjoavat toisille diggareille omasta mielestään siistin kokemuksen, joka toivottavasti on muistakin siisti kokemus. Disco Dislocatedin takanahan ovat muusikot Matti P ja Non-Person. Nyt vaan järjestelyt petti siinä mielessä, että aika monelle se ei ollut siisti kokemus, ja sen paha mieli yritetään kuitata sillä, "ettette vaan tiennyt, mihin tulette". Kenenköhän vika se sitten on?

      Tuossa olet oikeassa, että keikkajärjestäjät oikeastaan vain tuovat haluttuja bändejä paikalle ja asiat tapahtuvat sitten omalla painollaan. Ongelma ja pelko Disco Dislocatedin kanssa on se, että kun ovat kerran kokeilleet isoa tapahtumaa ja - kuten sanoin - snadisti epäonnistuivat, niin eivät kritiikin takia enää tee isoa tapahtumaa, vaikka tämä oli vasta oppitunti. Nyt tietävät, mitkä ovat ison yleisön odotukset ja miten ison yleisön tapahtuma kannattaa hoitaa. Koska taustalla ovat musadiggarit, niin jotain todella villiä ja innostavaa voi tapahtua suht isossakin mittakaavassa, mikä olisi vain ja ainoastaan siistiä.

      Reaktiossa on vain sekin puoli, että haluaako kukaan enää tulla paikalle, jos tekijäpuoli vaikuttaa siltä, ettei palaute kiinnosta, koska on oma jengi takana. Tuskin Disco Dislocated hirveästi haluaa kasvaa yli äyräiden, mutta olisi todella iso sääli, jos homma jää pienen piirin omaksi pelikentäksi, jossa pitää olla vain kiitollinen siitä, mitä annetaan. Silloin hommat näivettyvät ja pahasti.

      Poista
    2. No, uskon kyllä että toisaalta kun kerran on (ainakin useilta kohdin) onnistuneesti järjestänyt yhden isomman tapahtuman ja jatkaa hyvien artistien tuomista, niin porukkaa kyllä löytyy keikoille. Ehkä järjestäjätkin oppivat tästä jotain, kun ovat saaneet oman mielensäpahoituksen ulos.

      Kun asiaa miettii, niin toi kuvio tuntuu olevan hyvin tyypillinen tapahtumia (oma kokemukseni ehkä lähinnä opiskelijatapahtumia) järjestettäessä, jos takana ei ole jotain oikeasti isoa organisaatiota: Jokin menee aina pieleen, jonka jälkeen kävijät nurisevat ja sitten järjestävät nurisevat keskenään kuinka porukka ei vaan tajuu. Tosin on täysin typerää tehdä se fb-statuksessa, riippumatta siitä oliko kyseessä opiskelijatapahtuma vai iso konsertti.

      Poista