Jos eilen tanssittiin, niin nyt jäädään vällyjen alle fiilistelemään. Tässä vuoden parhaat biisit kyseiselle toiminnalle.
The Horrors - Still Life
Niitä levyjä, jotka olivat aivan hilkulla päästäkseen vuoden parhaimpien listalle. Uusimman levyn post-punk-vaikutteet miellyttivät edellistä levyä enemmän, mutta en täysin vakuuttunut siltikään. Still Life nousi levyltä esiin ehdottomana helmenä ja on yksi vuoden parhaimpia biisejä.
Fleet Foxes - Sim Sala Bim
Kyllähän tämä hippifolkailu toimii pienissä annoksissa, mutta levyllä tökkii ja pahasti. Sim Sala Bim ihastutti kesällä ja talvella se lämmittää.
Freeman - Mattolaituri
Freemanin comeback-levy jäi ihmeen vähälle huomiolle blogosfäärissä siihen nähden, että Uusi Fantasia mellasti taustalla ja Liian myöhään oli tolkuton hitti. Omapa on häpeänne, koska ajoittain levy toimii todella hyvin ja varsinkin Mattolaituri on kaunista kuunneltavaa. Paula Vesalan tekstitkin onnistuvat koskettamaan, vaikka nostalginen maalaisromantisointi yleensä tökkii ja pahasti.
Delay Trees - All Black Left
Delay Treesin Before I Go Go EP oli yksi loppukesän ihastuttavimpia tapauksia ja siltä olikin todella vaikeata valita yhtä kappaletta, jonka nostaisi muiden edelle. All Black Left valikoitui ihan sillä kuuluisalla "perstuntumalla" nyt vuoden parhaimmistoon.
All Black Left by Delay Trees
Atlas Sound - Te Amo
Harmittaa, etten ole juuri kerennyt Bradford Coxin viimeisimpään soolotuotokseen tutustumaan. Vakuuttaa, mutta uskaltaisinko itse nostaa sitä hänen parhaaksi levykseen jopa Deerhunterin levyjen yli, on vielä todella iso kysymysmerkki. Komeita kappaleita sillä on kyllä todella iso liuta. Te Amokin valikoitui lähinnä sillä, että jäi ensikuuntelusta kaikista parhaiten mieleen.
Washed Out - Eyes Be Closed
Yksi levy lisää, joka jäi aivan hilkulla listani ulkopuolelle. Tästä biisistä tulee niin lämpimästi kesä mieleen, että tästä taisi tulla kertaheitolla kestosuosikkini.
Lana Del Rey - Video Games
Ei kai tästä tarvi enää sanoa mitään.
TV On The Radio - Will Do
Vuoden komein biisi. TVoTR on kyllä muuten itselleni ihan mysteeriyhtye, koska en ole vielä ensimmäiseenkään levyyn päässyt kunnolla sisälle. Slovarit toimivat hyvin, mutta muuten ei vain aukea. No, nautitaan sitten pelkistä biiseistä.
Wilco - Art Of Almost
Niitä levyjä, jotka jäivät ansaitsemattoman vähälle kuuntelulla. Enköhän löydä tämän levyn hienoudet vasta joskus ensi keväänä. Art Of Almost on tosin kappale, jonka hienous aukesi kerrasta ja jonka kokeellisuus ihastuttaa kuuntelukerta toisensa jälkeen. Tätä villimpää ja rohkeampaa Wilcoa onkin ollut ikävä.
PJ Harvey - The Glorious Land
Kyllä, PJ jää levylistani ulkopuolelle. Vaikka levy on kiistatta musiikillisesti yksi vuoden parhaista, niin täällä minulla on oikeus valita levyjä täysin itsekkäillä perusteilla ja niillä levy jää hiuksenhienosti ulkopuolelle. The Glorious Land on yksi levyn parhaimmista biiseistä, joka ansaitsee yksittäisenä biisinä kehunsa ja siten nouseekin listalle.
HItto, omat biisilistani olen jo julkaissut (kotimaiset levyt vielä julkaisematta), mutta Mattolaituri ja Eyes Be Closed kyllä ansaitsevat maininnan vaikkeivät listauspäivänä omaan top kymppiini nousseetkaan.
VastaaPoistaHienoa musiikkia julkaistiin tänäkin vuonna!
Listoista tuntuu aina jäävän jotain hienouksia ulkopuolelle, vaikka kuinka yrittäisi muistella. Pitää vaan paikata sitten jollain tavalla.
VastaaPoistaViimeiseen kappaleeseen yhdyn täysin!
Höh, multa meni toi uusin Wilco jotenkin ihan kokonaan ohi... Toi oli eka biisi, minkä edes kuulin siitä. Ja toi oli tosi hyvä!
VastaaPoista